Geiz ist geil
Geiz ist geil (pol. Skąpstwo jest podniecające; podobnie wzorem multum innych wariacji, np.: pastwa na rzecz skner oraz in. ) – hasło reklamowy niemieckiej sieci handlowej Saturn. Do użycia wszedł wewnątrz roku 2003, w charakterze odporny detal kampanii reklamowej odbywającej się wewnątrz prasie, radiu oraz telewizji. Twórcą hasła jest Constantin Kaloff spośród hamburskiej agencji reklamowej Jung von Matt.W reklamie widzimy futurystycznie ubraną czarnowłosą kobietę (Sarah Kickuth), zachwalającą ofertę sieci na statku kosmicznym. Mimo iż wewnątrz opinii wielu osób reklama negacja logiczna była niesłychanie oryginalna bądź zabawna, wzbudziła wielkie huczek wewnątrz niemieckim społeczeństwie, przede wszystkim wewnątrz sprawą dyskursom wewnątrz mediach.Hasło oraz konflikt zbrojny sieci Saturn zostały wewnątrz ramach tej dyskusji uznane w poprzek przedstawicieli wielu środowisk wewnątrz w największym stopniu znaczący odzwierciedlenie nowego trendu wewnątrz reklamowaniu towarów w poprzek wielkie niemieckie sieci handlowe, wewnątrz którym akcent kładzie się na szczególnie niską cenę produktów, redukuje się oraz obrączkowanie ich jakości.Krytycy sloganu argumentują, iż ukazana wewnątrz niej specyfika konsumencka skłania aż do przesadnego kupowania możliwie najtańszych towarów. Ma owo wieść aż do wzmocnionej, czasami rujnującej, konkurencji cenowej pośród producentów oraz handlarzy, aż do zbytnio agresywnej polityki rynkowej oraz cen dumpingowych. Cała system gospodarczy narodowa akceptować ma więc na skutek masowych upadłości oraz zwiększenia bezrobocia spowodowanych długotrwałym powstrzymywaniem się klientów od momentu zakupów, oczekających na coraz owo większe rabaty.W szczególności pozycja ta ma przyczyniać się aż do osłabiania sektora usług – producenci, forsując politykę niskich cen są zmuszeni – ze względu na koszty – zrezygnować oferowania klientom szerokich uprawnień wewnątrz zakresie gwarancji oraz rękojmi oraz fachowego doradztwa. Prowadzi owo aż do upadku zwłaszcza małych oraz średnich warsztatów specjalistycznych oraz zwalniania fachowców.Na zbytnio ostrej wojnie cenowej cierpią oraz producenci oraz sektor handlu detalicznego. Sklepy, wewnątrz obliczu wielce niskich cen konkurencji muszą zaoferować ceny podobne ewentualnie niższe, o ile chcą wyżywić klientów. Wywierają spośród kolei akcent na producentów, iżby ci oraz sprzedawali swoje wyroby coraz owo taniej. Presja na coraz owo większe redukcje kosztów wymusza wewnątrz końcu masowe zwolnienia pracowników, wewnątrz skrajnych przypadkach upadłości bądź wewnątrz najlepszym razie przejęcia w poprzek mocne bez zbytnich kosztów zagraniczne koncerny.Slogan skrytykowały przenikliwie podobnie wzorem środowiska bliskie Kościołowi katolickiemu. Zarzuciły kampanii przedstawianie skąpstwa w charakterze cechy pozytywnej, negacja logiczna zważając na iż podług wiary katolickiej jest ono jednym spośród siedmiu grzechów głównych .W opinii wielu osób hasło jest wyrazem niezdrowego ducha czasu - nawrotu aż do prymitywnych wartości wczesnokapitalistycznego społeczeństwa, wewnątrz którym liczy się lecz dobro indywidualne jednostki oraz "rozpychanie się łokciami" (Ellenbogengesellschaft). Do rozpopularyzowania się łączenia sloganu reklamowego spośród ogólnym stanem gospodarki przyczyniły się wypowiedzi ministra ds. żywności, rolnictwa oraz ochrony konsumentów, Horsta Seehofera.Z czasami Saturn zmodyfikował swoją kampanię, jak przekonano się, iż konsumenci są wewnątrz tym momencie zmęczeni nieustanną wojną cenową która powoduje obok nich ewolucja nieufności. Jak skonstatował wewnątrz dzienniku Die Welt hamburski socjolog Christian Duncker, "konsument kupuje odbiornik telewizyjny oraz stwierdza, iż ów tenże sam hardware mógł 4 tygodnie potem zdobyć wewnątrz cenę niższą o 100 euro. To tworzy nieufność, oraz negacja logiczna oddanie aż do marki" .