Lobbing polityczny

Lobbing dyplomatyczny nazywany oraz rzecznictwem interesów (z ang. advocacy) - pojęcie, opisujące działania grup interesów wywierających działanie na organy piszczałkowe państwa (w szczególności na legislatywę) do wnętrza celu uzyskania korzystnej decyzji. Przez lobbing polityczny rozumie się oraz pewny ustrój powiązań instytucjonalnych, które służą dostarczaniu informacji, które są przydatne do wnętrza procesie przygotowywania strategii lobbingowej a wywierania wpływu na treść poznawcza tworzonego prawa. Tylko wtedy, kiedy lobbing polega na wywieraniu wpływu na skroś rzetelną informację a edukowanie jest prawidłowy spośród prawem a etyką biznesową.1. lobbing ad hoc – występuje, kiedy rzecznictwo interesów stanowi aktywność sporadyczną, podejmowaną do wnętrza związku spośród konkretną sprawą, wskroś osobę prywatną albo organizację, która zajmuje się lobbingiem pod okazji wypełniania swoich podstawowych zadań statutowych (np. papier wartościowy Polskiego Związku Działkowców (PZD) o nocleg własności 44 tys. hektarów ogródków do wnętrza 1995 roku. Na wynik ich działań przyjęta została dobitka aż do ustawy o ogródkach działkowych przyznająca uregulowanie dysponowania nimi władzom PZD).2. "Dziki" lobbing - uprawiają go indywidualni "załatwiacze" albo grupy interesu wykorzystujące różne środki nacisku. Często wywodzą się oni spośród kręgu byłych decydentów, którym dalszy kontakty do wnętrza świecie polityki a wykorzystują je na materia uzyskania własnych korzyści majątkowych. Podmioty uprawiające tę odmianę lobbingu do wnętrza szeregu przypadków stosują działania nieetyczne (pozyskują opinia pozytywna decydentów na skroś nierzetelne informacje albo stosowanie zachęt materialnych tj. korupcja, usługi wymienne, itp.). Jednym spośród najgłośniejszych przypadków takiego lobbingu stała się tzw. okpienie żelatynowa, która zapoczątkowała nowa falę dyskusji na przedmiot ustawowej regulacji tej sfery życia społecznego do wnętrza Polsce. Odmianą „dzikiego” lobbingu jest tzw. lobbing "partyzancki" albo "kowbojski". Ten typ lobbingu polega na wykorzystaniu wskroś grupy interesu radykalnych środków nacisku balansujących na granicy prawa albo łamiących jego literę (takich jako blokowanie dróg, zajmowanie obiektów publicznych, to znaczy usuwanie cudzej własności). Przykładem zastosowania metod tego rodzaju uprzedni akcje "Samoobrony". 3. Lobbing zawodowy - do wnętrza odróżnieniu odkąd dwóch wyżej wymienionych form lobbingu lobbing zawodowy przejawia się do wnętrza wykorzystaniu strategii a technik działania opartych m.in. na marketingu. Osoby uprawiające ów typ lobbingu uczyniły spośród tego własny zawód. Ten typ rzecznictwa interesów występuje do wnętrza kilku formach:W Stanach Zjednoczonych, które uznawane są wewnątrz ojczyznę lobbingu norma prawna prawna dotycząca tej działalności została ustanowiona wskroś Kongres do wnętrza 1946 roku do wnętrza postaci tzw. Federal Regulation of Lobbying Act. Do tej pory była płeć słaba często nowelizowana. Innym przykładem ustawy regulującej kwestię lobbingu przypadkiem istnieć niemiecka uregulowanie lobbingowa przyjęta wskroś Bundestag do wnętrza 1972 r.Dwa pierwsze danie prezentowane rodzaje uznawane są wewnątrz jego amatorskie odmiany.W Polsce uregulowanie regulująca aktywność lobbingową została uchwalona wówczas 7 lipca 2005 roku. (Dz. U. spośród 2005 r. Nr 169, poz. 1414), oraz weszła do wnętrza trwanie 7 marca 2006 roku. Tzw. uregulowanie O działalności lobbingowej do wnętrza procesie stanowienia prawa określa następujące zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej do wnętrza Polsce:W rejestrze podmiotów wykonujących zawodową aktywność lobbingową do wnętrza Polsce zarejestrowane są 112 podmioty prawne. W rejestrze tym znajdują się pośrodku innymi kancelarie prawnicze, agencje public relations (PR), firmy konsultingowe, stowarzyszenia a fundacje.Z pojęciem lobbingu nierozłącznie łączy się wyraz lobbysta (zwany oraz agentem interesów). Zawodowym lobbystą jest wszystek podmiot, to znaczy także przedsiębiorca, jako a jednostka ludzka fizyczna negacja logiczna prowadząca działalności gospodarczej, podejmująca zarobkową aktywność na materia osób trzecich do wnętrza celu uwzględnienia do wnętrza procesie stanowienia prawa interesów tychże osób. Aby móc wprowadzać do wnętrza życie poczucie porażki lobbysty wypada otrzymać napis aż do oficjalnego rejestru, tzw. rejestru podmiotów wykonujących zawodową aktywność lobbingową Wpis dokonywany jest na podstawie zgłoszenia osoby zainteresowanej. Rejestr jest kierowany wskroś Ministra Spraw Wewnętrznych a Administracji. Zawiera mąż pośrodku innymi: nazwę firmy, jej siedzibę oraz adres przedsiębiorcy wykonującego zawodową aktywność lobbingową to znaczy też imię, miano rodowe a adres osoby fizycznej (nie będącej przedsiębiorcą) wykonującej taką działalność. Rejestr ów jest jawny.Działalność lobbingowa przypadkiem istnieć wykonywana także do wnętrza siedzibie urzędu obsługującego narząd władzy publicznej oraz, co ważniejsze, do wnętrza Sejmie a Senacie.Podmiot przywódca aktywność lobbingową jaki zgłosił potrzeba pracami więcej niż projektem ustawy może, na zasadach określonych do wnętrza regulaminie sejmu, wciąć cześć do wnętrza wysłuchaniu publicznym dotyczącym tego projektu (wysłuchanie publiczne – spośród ang. public hearing - jest jedną spośród form bezpośredniego uczestnictwa obywateli do wnętrza procedurze stanowienia prawa). Prawo aż do wzięcia udziału do wnętrza wysłuchaniu publicznym przysługuje tym podmiotom prowadzącym aktywność lobbingową które zgłosiły potrzeba pracami więcej niż projektem, na co do wnętrza żadnym razie 3 dni przedtem dniem wysłuchania publicznego.Polskie firmy negacja logiczna prowadząc profesjonalnego lobbingu rezygnują spośród prawa głosu do wnętrza wielu istotnych kwestiach, do wnętrza których wypowiadają się ich konkurenci spośród pozostałych państw Unii Europejskiej (obecnie do wnętrza samej Unii Europejskiej działa więcej niż 15 000 lobbystów). Po przystąpieniu Polski aż do Unii Europejskiej lobbing przestał istnieć uprzednio ledwo dodatkowym narzędziem wpływu na lokalne władze, aliści elementem koniecznym aż do przetrwania do wnętrza świecie biznesu a budowania swojej pozycji na europejskim rynku.Przykładem lobbingu mogą istnieć Zieloni spośród World Wild Fund lobbujący do wnętrza Brukseli na materia projektu REACH, jaki ma zmusić na europejskim przemyśle eksperyment a nagrywanie szkodliwości substancji chemicznych wykorzystywanych do wnętrza produkcji a badaniach. Oczywiste jest, iż szkic ów pociąga wewnątrz sobą ogromne koszty na materia przedsiębiorstw. Wskutek jego wprowadzenia wyrób do wnętrza wielu gałęziach przemysłu europejskiego stanie się niekonkurencyjna do wnętrza stosunku aż do oferty producentów zza Unii (ponieważ wzrosną jej koszty). Przedstawiciele przemysłu spośród wielu krajów europejskich uprzednio ongi przeanalizowali skutki wynikające spośród proponowanych zmian do wnętrza przepisach a złożyli demonstracja do wnętrza instytucjach Unii. W Polsce wewnątrz to do wnętrza dalszym ciągu niewielu przedsiębiorców wie o istnieniu takiej inicjatywy, oraz nadal mniej osób zdaje sobie sprawę spośród płynących spośród niej konsekwencji.Profesjonalny lobbing nadto kontaktów bazuje na racjonalnej, popartej faktami argumentacji. Prawidłowo prowadzony, ma obowiązek liczyć na na profesjonalne zbieranie informacji, analizy a badania. Chcąc wywrzeć działanie na decydentach, przygotowuje się program działań lobbingowych do wnętrza oparciu o następujące etapy:1. Monitoring oraz zbieranie informacji o sytuacji wyjściowej Ten sekwencja polega na śledzeniu zmian prawnych do wnętrza konkretnej branży, sektorze albo biznesie. Na tym etapie powinny stać się uwzględnione działania pozostałych podmiotów dążących aż do zmiany danego prawa oraz reprezentowanych wskroś nich kierunków zmian. Należy do wnętrza podobny sposób popatrzeć na główne siły polityczne oraz instytucje publiczne do wnętrza ramach danej polityki oraz uczynić przeglądu prasy do wnętrza poszukiwaniu proponowanych zmian prawnych.2. Analiza – oznacza określenie potencjalnych skutków proponowanych zmian prawnych Ocena intencji twórców zmian a regulacji prawnych umożliwia nazwa potencjalnych skutków nowelizacji prawnych. Na tym etapie następuje do wnętrza takim razie skontrolowanie to znaczy wiadomy podmiot, którego nowe regulacje miałyby dotyczyć, jest ustalony na nadchodzące zmiany a to znaczy będą one ustanawiać na materia niego istotne zagrożenie. Następnie przewiduje się, jakie będą kolejne kroki legislacyjne oraz co wolno zrobić, aby, do wnętrza ramach danej zmiany prawa, sklecić przewagę na materia danego podmiotu.3. Określenie kierunku a sposobu działania Następnie, po stworzeniu strategii działania (określeniu ewentualnych zagrożeń a znalezieniu ewentualnych rozwiązań), wypada przyłączyć się aż do ich realizacji. Istotne jest szkic własnego stanowiska a jasne jego fraza do wnętrza materiałach informacyjnych, które zostaną wręczone decydentom. Należy do wnętrza podobny sposób zadbać o opcja przedstawienia swoich racji a stanowiska do wnętrza danej sprawie.4. Działania informacyjne a edukacyjne Bardzo istotne jest także kierowanie działań informacyjnych, jako a wykształcenie oraz pozostawanie do wnętrza ciągłym kontakcie spośród ważnymi decydentami.